Ano, iCollege je právě pro vás

Ano, iCollege je právě pro vás

Velmi stručně (neboli TL; DR): iCollege je pro daleko širší skupinu lidí, než by se zdálo, tedy nejspíš i pro vás. Není jen pro technogeeky, není jen pro byznys, není jen pro studijní typy. Přihlaste se do podzimního běhu!

A teď více větami.

Řadu let – a byly to pěkné roky! – jsem řídil projekt, který se jmenoval Softwarové noviny. S tím názvem byly potíže.

„Víte, my nejsme noviny, ale časopis. Normální časopis, barevný, tlustý, s lakovanou obálkou. A nejsme jen o softwaru, ale o všem, co se týká počítačů…“ vysvětloval jsem snad tisíckrát. (Nemohl jsem ani v duchu dodat který blbec to jméno vymyslel, protože jsem moc dobře věděl, který blbec to byl. Ale tehdy mi to připadalo jako dobrý nápad.)

Zas tak moc to ale nevadilo, dal se tím dobře zahájit rozhovor. A naučil jsem se vysvětlovat věci, o kterých jsem si předtím myslel, že je není potřeba vysvětlovat, protože jsou přece všem jasné. (Nikdy nic není všem dost jasné.)

Fajn. Takže teď tady máme iCollege – vzdělání pro podnikání na internetu. Vzdělání pro podnikání na internetu… to jsou tři podstatná jména a dvě předložky. Předložky pomineme, ale ta podstatná jména nějaký komentář potřebují. Vezmeme to odzadu.

Internet: je rok 2017. S trochou námahy pořád ještě najdete nějaké druhy podnikání, které s internetem nemají nic společného, ale ubývá jich. Každý má aspoň mail, ne? Skoro každý má webovou nebo facebookovou stránku, i kdyby jen k tomu, aby na ni napsal své telefonní číslo, adresu a otvírací dobu.

Osobně bych to „na internetu“ z našeho sloganu klidně vynechal, ale je to podobný problém jako se Softwarovými novinami: už se to vžilo. Kromě toho, my se opravdu nezaměřujeme na jakékoli podnikání. Namísto „na internetu“ by se dalo použít třeba moderní, tvůrčí, vynalézavé… Nynější formulace v každém případě trochu sugeruje, že jde hlavně či výhradně o podnikání v oblasti technologií, což není pravda. Jedna naše absolventka (přijde v letošním ročníku na besedu jako host) pořádá večeře na výstředních místech. Jeden náš absolvent šije džínsy na míru. Jen majitelů fitek máme mezi absolventy několik. A tak dále.

Nemusíte tedy být technologickými geeky, abyste studovali iCollege. Vlastně jich u nás bylo poměrně málo, i když nějací samozřejmě ano. A máme je rádi, vnášejí do skupiny své pohledy a nápady – stejně jako všichni ostatní. Studenti iCollege jsou pestrá směs: muži i ženy, věk od sedmnácti přes padesát, vzdělání technické, ekonomické, humanitní či minimální, studenti gymnázia i manažeři miliardových byznysů. Ti všichni se u nás už potkali.

Čímž se dostáváme k druhému pojmu z našeho sloganu a tím je podnikání.

Vzdělání pro podnikání! Když si tuhle frázi vygooglujete, můžete se výsledky probírat po zbytek dne. Škol, kursů a vzdělávacích programů existuje nepřeberné množství. Od půldenních po několikaleté, od podezřelých po superseriózní, od začátečnických po vysoce specializované, od bezplatných po nesmírně nákladné. Kde se na té mapě nachází iCollege?

Řídíme se několika principy. Za prvé, čas je drahý. Proto opravdu hodně přemýšlíme o tom, co je a co není podstatné. Co vás máme naučit, na co jen upozornit a co nechat být. Rozdělili jsme si činnosti podnikatele na ty, v nichž je zastupitelný (a ty neučíme) a na ty, které musí dělat sám, protože jimi svůj byznys vymezuje, definuje, vkládá jimi do něj svou osobnost, své priority. Nu, a ty učíme.

Princip číslo dvě: dáváme přednost podnikání, které má hlubší smysl než vydělat peníze. Proti vydělávání peněz samozřejmě nic nemáme, naopak! Ale myslíme si, že není jedno, čím se vydělávají. Nepodporujeme všelijaké infopodnikání, nepodporujeme služby a produkty, které se orientují na krátkodobý zisk, na rychlý prachy. Máme rádi nápady, které přinášejí dlouhodobý užitek. Někdy je těžké vymezit, co je na jedné straně hranice a co na druhé. To je přesně jedna z otázek, o nichž si v iCollege povídáme, zpřesňujeme si navzájem názory.

A princip číslo tři: slovo „podnikání“ nemusí znamenat jen to, že jste majitel s. r. o. nebo živnostník. Nemusí vlastně znamenat ani to, že v tuhle chvíli doopravdy pracujete sami na sebe. Spíš než o podnikání v technickém či právním slova smyslu bych rád mluvit o něčem jako aktivní přístup k životu: žít vynalézavě, aktivně, vymýšlet a zkoušet nové věci. Pořád se něco nového učit. Rozlišovat pojmy a dojmy, řídit se fakty a ne kecy, stát nohama na zemi. Žít podnikavě.

Našimi studenty jsou často podnikatelé, kteří dosáhli prvních podstatných úspěchů a přemýšlejí, kterým směrem dál. Anebo takoví, kteří se spálili, něco jim nevyšlo a do dalšího kola zápasu se chtějí pustit lépe připraveni. Anebo lidé, kteří prostě hledají inspiraci, co dál se svým životem. Lidé, kteří hledají skupinu sobě podobných. Na základě pětileté zkušenosti – deseti běhů a více než dvou set absolventů – mohu s čistým svědomím slíbit, že ti všichni od nás s vysokou pravděpodobností odejdou spokojeni.

Proč? Budou vzdělanější? Budou znát a umět víc?

Budou. Ale kdoví, zda je to ta hlavní věc. Pojďme se podívat na pojem vzdělání.

V rámci iCollege absolvujete jednosemestrální intenzivní kurs: devět sobot od rána do večera (tu poslední z nich do hluboké noci) plus hodně další doporučené práce, četby a přemýšlení. Není to málo, ale také to není tolik, abyste si z toho odnesli skutečně podstatnou sumu nových vědomostí. Bohatě to ale stačí ke splnění dvou cílů.

Za prvé, naučit se několik málo opravdu podstatných věcí: jak udělat byznys plán, jak stanovit a otestovat obchodní model, jak sledovat finanční ukazatele a řídit jimi firmu, jak svou práci prodat, jak zacházet se spolupracovníky, jak sami se sebou.

Za druhé, orientovat se ve světě. Vědět, kterým směrem právě teď pravděpodobně leží podnikatelské a kariérní příležitosti. Jak o nich uvažovat. Kde získat zdroje informací, až je budete potřebovat.

To je vzdělání v proměnlivém světě, jeho jediná varianta, kterou pokládáme za funkční: malá suma klíčových znalostí a navigace v potenciálním nekonečná všeho ostatního. Krásné na tom, je, že se to za devět sobot dá opravdu stihnout.

A pak je tu ještě jedna věc. Tu ve sloganu nemáme – a je to chyba.

Spolužáci. Všechno, co vás v iCollege naučíme, jednou zastará – možná dost rychle. Co zůstane, to jsou vztahy, kontakty, vazby; jak v rámci jedné studijní skupiny, tam mezi našimi absolventy jako celkem. Aktivně podporujeme, aby se všichni mezi sebou seznamovali a udržovali vazby. Pořádáme různé akce pro absolventy. A funguje to. Jít do iCollege znamená seznámit se možná s těmi nejdůležitějšími lidmi, které v životě potkáte.

Neváhejte a pojďte do toho. Nebudete litovat.

 

Photo by Oliver Cole on Unsplash

Recent Posts
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt
todd-diemer-220621harshal-hirve-50029