Co se naučíte v iCollege na jaře 2017

Co se naučíte v iCollege na jaře 2017

Jak vypadá studium na iCollege? Jestli to chcete úplně stručně, v letošním jarním semestru jsme se rozhodli pro pevné schéma výukového dne. Dopoledne se bude probírat hlavní téma, odpoledne bude menší přednáška na úplně jiné téma a pak beseda s hostem. A nakonec půjdeme společně do hospody.

Během uplynulých čtyř let – devíti odučených semestrů – jsme zkoušeli a dolaďovali různé modely studia co do obsahu a formy. Základní problém je vždy stejný: co vynechat. Nikoli co zařadit, protože na to by byla jednoduchá odpověď: všechno přece! Jenže k dispozici máme jen devět dnů. A smyslem výuky není nasypat do vás Wikipedii, jak je to špatným zvykem na mnoha školách. Kdyby šlo o to, můžete si ji koneckonců přečíst sami. Učit (a učit se) neznamená přeposlat fakta! Méně je více – pokud je to méně správně vybrané.

Pro letošek jsme vybrali osm témat, na každý den jedno (standardních výukových dní je osm, devátý den je závěrečný hackathon).

Nástroje: jaké produkty a služby jsou k dispozici, abyste nemuseli vymýšlet vymyšlené, ale mohli rovnou začít používat připravenou pomůcku. Od web designu přes účetnictví a e-shop po hledání spolupracovníků a založení firmy, na to vše jsou hotová řešení. Tahle část výuky není samozřejmě žádná velká věda, ale je extrémně užitečná. A vsaďte se, že i opravdoví znalci všech možných vychytávek se dovědí leccos nového. Kromě toho je to dobrý start – téma, které baví každého a které se dá okamžitě použít.

Nápady: jak poznat, který podnikatelský nápad je nadějný a co je blbina? Jak generovat nápady v dostatečném množství, aby se z nich dalo vybírat? Jak převést nápad v projekt, produkt a službu a tu zas v peníze? Co je obchodní model, byznys plán, jak s nimi pracovat? Naučíte se povzbuzovat i krotit vlastní kreativitu, zapřáhnout ji do práce. Šéfem jste vy, ne ona.

Finance: ne, nebudeme vás učit podvojné účetnictví. Na to si někoho najměte (dokonce i když to sami umíte), vyplatí se to. Na co si však nikoho najmout nemůžete, to je řízení firmy podle finančních ukazatelů. Pozoruhodné množství začínajících firem zkrachuje, protože si nepochopitelně špatně naplánuje náklady a výnosy, neuhlídá cash flow. My vás naučíme, jak s touhle palubní deskou byznysu zacházet.

Lidé: spolupracovníci a spoluzakladatelé, nadřízení a podřízení a kamarádi a bývalí kamarádi… a vůbec. Podnikání je propletenec vztahů mezi lidmi. Ty se nedají naprogramovat ani vymezit předpisem, ale také nemohou zůstat chaotické a spontánní. Potřebujete spojit pečlivost a pořádek s emocionální inteligencí. To je těžké, přetěžké. Nemůžeme slíbit, že vás to za den naučíme dokonale. Ale rozhodně vás můžeme odnaučit největším chybám. To dost často úplně stačí – odblokujete se a další cestu najdete.

Zákazník: komu prodáváte? Na koho cílíte? Jak dobře tomu člověku rozumíte, co o něm víte? Nepletete si ho s někým jiným? Čím specializovanější byznys máte, tím přesnější odpovědi potřebujete znát, ale nemyslete si, svým zákazníkům musí detailně rozumět i taková Coca-Cola, přestože „to přece pije každý“. Ukážeme vám, jak si zákazníka modelovat a jak se z takového modelu dovědět spoustu věcí.

Prodej: dokážete zvednout telefon, zavolat neznámému člověku a během prvního hovoru mu prodat svůj produkt? Pak se možná ve výukovém dni věnovaném prodeji nedozvíte mnoho nového. Ale pro všechny ostatní máme řadu praktických rad a triků týkajících se nejen této vrcholné prodejní disciplíny zvané cold call, ale mnoha jiných méně drastických technik. Nezapomeňte, byznys jste realizovali až ve chvíli, kdy máte peníze na účtu. Jen to se počítá.

Růst: když se daří, je to někdy ten největší průšvih. Z úspěšné party kamarádů se stane neúspěšná středně velká firma – chaotická, rozhádaná, bez kontroly nad svými aktivitami, neschopná řídit se jednotným zadáním, plná zmatených a demotivovaných lidí. Láďa nemluví s Lídou, protože Lukáš se vyspal s Ladou a Lenka se tím pádem nedozví, že má vystavit fakturu na zboží, které stejně Libor zapomněl expedovat, protože se zrovna hádal s Luborem. Růst nefunguje spontánně. Je potřeba ho řídit a mít pevně v ruce. Dáme vám k dispozici zkušenosti těch, kdo touhle fází prošli. Popíšou vám všechny své chyby. No, možná jen skoro všechny.

Ty: pečujete dobře o svůj nejcennější nástroj? Tím jste vy sami, vaše mysl a vaše tělo. Když nebudete zdraví, tvořiví a nadšení, když nebudete umět správně zacházet se svým časem a svými silami, bude vám veškeré podnikání k ničemu. A zacházet se sebou, to neumí sám od sebe skoro nikdo. Naučit se to naštěstí dá.

To je tedy osm letošních témat – líbí se vám? Při jejich výběru a tedy při vyškrtávání mnoha jiných možností jsme se řídili jedním pevným principem, který vám zatím neprozradím. Zkuste na něj přijít sami, já o něm napíšu až za několik dnů.

Namísto toho se vrátím k popisu výukového dne. Hlavnímu tématu je věnováno celé dopoledne – tedy, já říkám dopoledne, ale míním tím čas od devíti do půl druhé, takže si nezapomeňte přibalit svačinu! První třetinu tohoto času tvoří teoretická výuka. Je úkolem lektora sestavit si přednášku tak, aby vás seznámila se všemi podstatnými body problematiky, vypíchla hlavní z nich, vysvětlila obtížná místa, nebyla přetížená fakty a byla poutavá – což je, když to sečteme, těžké. Hodně těžké. Proto máme jen ty nejlepší lektory, jaké známe. Ale stejně si budete muset leccos doplňkového přečíst, jestli chcete mít z výuky opravdu maximální užitek. Poradíme vám co, a poradíme vám to předem – můžete tak přijít nabití vědomostmi!

A ty se vám budou hodit, protože druhou třetinu dopoledního bloku představuje samostatná práce. Rozdělíte se do skupin a budete mít stanovený čas – zpravidla hodinu – na vyřešení úkolu. Noste si na výuku tužky a fixy, počítače či tablety. Papíry a wi-fi dodáme my, konzultace během samostatné práce taky.

Poslední třetinou je pak prezentace toho, k čemu jste ve skupinách došli. Své řešení předvede postupně každá skupina (většinou nebudete mít stejné zadání!) a záležet bude jak na obsahu, tak na formě prezentace, protože v byznysu musíte umět předvést a prodat svou práci. I bez velké přípravy. (Už vidíte, proč nemáme žádné samostatné téma „prezentační dovednosti“? Protože si je budete cvičit každý den.) Po prezentaci každé skupiny bude následovat komentář lektora a všeobecná diskuse.

Tím je hlavní téma dne ukončeno a vhod přijde pauza na oběd. Po ní následuje cca hodinová přednáška na vedlejší téma dne. Tím je vždy nějaká užší problematika, často velmi aktuální, o které byste měli vědět, protože se v ní skrývají podnikatelské příležitosti anebo naopak rizika. Definitivní seznam témat a lektorů teprve dokončujeme, zatím uvedu pár příkladů: Fintech (finanční technologie); EET v e-shopech; bezpečnost dat a odpovědnost za datové úniky; internet věcí a kde v něm jsou peníze…

Poslední oficiální částí výukového dne je setkání s hostem. Host se od lektora liší tím, že po něm nechceme, aby si pro vás připravil systematický výklad. Zpravidla přijde, poví něco o sobě v rozsahu pěti minut a vyzve vás k dotazům. Vtip je v tom, že jde vesměs o lidi, kteří dosáhli v byznysu mimořádných výsledků a nedá se s nimi setkat zas tak snadno, máte tedy výjimečnou příležitost mít je na chvíli k dispozici. Budete samozřejmě předem vědět, kdo přijde, využijte toho a připravte si dobré otázky, chytré otázky, otázky na tělo, otázky, které nenapadnou nikoho jiného, otázky, které vám budou užitečné.

Kdo konkrétně přijde který den, to oznámíme postupně, ale pro představu, v loňských ročnících byli našimi hosty například Jan Barta (NetBrokers – mimochodem člověk, který iCollege vymyslel a inicioval její založení, ten přijde určitě), Ondřej Bartoš (Credo Ventures), Oliver Dlouhý (Kiwi.com), Ondřej Fryc (investor, ex-Mall.cz), Martin Hausenblas (Adler), Tomáš Kapalín (Seznam), Martin Kasa (Pilulka.cz), Eduard Kučera (Avast), Andrej Kiska Jr. (Credo Ventures), Ondřej Krátký (Liftago), Tomáš Matějček (Miton), Veronika Miňovská (CDN77), Táňa le Moigne (Google), Josef Průša (Prusa Research), Dušan Šenkypl (ePojisteni), Petr Šimeček (Keboola), Václav Štrupl (Bonami), John Vanhara (Shipito), Pavel Zima (Seznam). Někteří z nich určitě přijdou i letos a sestavu doplníme zas o několik nových tváří. (Víc holek!) V plánu jsou i výjimečné osobnosti z nepodnikatelské sféry.

A pak spolu půjdeme do té hospody. A tam probereme všechno, nač přes den nebyl čas.

To je tedy základní popis, jak bude vypadat forma a obsah jarního běhu. Nenechte si ho ujít a hlaste se včas! Příště vám poradím, jak v iCollege (a před ní a po jejím skončení) pracovat, abyste z toho měli maximální prospěch.

Recent Posts
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt
5mz_m06fc9g-roman-mager (1)66WoFlBsYMMkT13SsflVjk0Rl3aq4tJHMsu43DcnUZs