V Silicon Valley obsluhuje robot barista

V první robotické kavárně v USA vám prvotřídní kávu podle vašich preferencí připraví robot barista Gordon. Objednáte si přes mobilní aplikaci, zvolíte pražírnu zrn nebo typ a množství mléka a za 10 vteřin vám robotická ruka Gordona nápoj podává. Obslouží 120 zákazníků za hodinu, připravuje kávu přibližně o dolar levnější než Starbucks a v budoucnosti zřejmě bude umět své stálé zákazníky rozpoznat podle obličeje a pozdravit jménem.

Na kávu čekáte jen 10 vteřin

Robot barista sedí za průhledným posíleným plexisklem a působí trošku jako DJ na diskotéce. V Silicon Valley si k němu ale nechodíte pro oblíbenou písničku, ale pro kvalitní nápoj připravený zcela na míru. Svoji objednávku naťukáte do tabletu nebo mobilní aplikace Cafe X. Vyberete si pražírnu kávy, její sílu i typ a množství mléka. Objednávka je pak odbavena prakticky do 10 vteřin. Před kavárnou totiž není žádný shon, objednání probíhá na jedno kliknutí a nemusíte řešit vracení drobných, protože platba je bezhotovostní. Robot barista díky tomu během jedné hodiny obslouží přibližně 120 zákazníků.

Myšlenka na robota baristu vznikla v nekonečné frontě na kávu

23letý Henry Hu stál ve frontě na kávu na letišti v Singapuru. Přešlapoval z jedné nohy na druhou nekonečných 30 minut a uvědomil si, jak frustrující zážitek je pro každého milleniála čekat ve frontě. Věděl, že by odbavení zakázky dokázal vymyslet tak, aby zákazník dostal skvělou kávu rychle a efektivně. A tak začal zkoumat úkony lidských baristů v kavárnách: mačkají knoflíky na automatech, přesouvají šálky kávy sem a tam, přijímají a vyřizují objednávky. Většina personálu tedy dělá zcela automatické úkony s nízkou produktivitou a kreativitou – jedná se tedy o svého druhu robotický provoz. To Henryho vedlo k ještě většímu zájmu o automatizaci gastronomických provozů – jeho Cafe X je tedy jenom začátek.

První robotická kavárna na světě

Software řídící robota baristu je založený na Linuxu a komunikuje s robotickou rukou Mitsubishi PLC programovacím jazykem, který kontroluje průmyslovou automatizaci. Pro samotný objednávkový proces si však Cafe X vytvořilo vlastní nativní aplikaci. Na realizaci svého nápadu dostal Henry Hu 100 000 dolarů jako Thiel Fellowship – jedná se o grant od Petera Thiela, zakladatele PayPalu. Dalších 5 milionů získal od nejrůznějších soukromých investorů. Díky těmto investicím mohl otevřít první kavárnu v Hong Kongu, druhá kavárna vyrostla v San Francisku a stala se tak první robotickou kavárnou v zemi. Nyní v Silicon Valley fungují už dvě kavárny a brzo se otevře třetí – robotické kavárny tedy slaví úspěch u zákazníků a barista Gordon i jeho kolegové se těší velké oblibě.

Robot zcela nenahradil lidskou práci

O provoz robotické kavárny se stará přibližně 12 lidí. Zcela nezbytní jsou technici, kteří čistí stroj a udržují ho v perfektním pořádku. Během otevírací doby je pak zákazníkům k dispozici produktový specialista, který odpovídá na otázky a poskytuje zákaznickou podporu. O samotné sestrojení a vylepšování robota baristy se pak starají softwaroví a hardwaroví inženýři. Cafe X se věnuje pečlivé analýze zákaznických dat, snaží se je vyhodnocovat a upravovat podle nich své služby. Všímají si třeba i takových maličkostí jako je to, že 20 % jejich zákazníků vyhledává různé alternativy mléka, proto rozšiřují jejich sortiment.

Jak získat lásku zákazníků a oslovovat je jménem

Robot Gordon připravuje kávu v Silicon Valley, i proto se jeho tvůrce neustále zaobírá myšlenkou sociálněemotivního přizpůsobení celé služby. Vyzkoušeli už rozpoznávání stálých zákazníků podle obličejů i zdravení zákazníků jejich jmény a další záležitosti, jak zákazníky identifikovat a dopřát jim pocit zcela personalizované služby. Ovšem žádná z vyzkoušených záležitostí nefungovala stoprocentně a Henry Hu potřebuje, aby bylo takové polidštění služby skutečně blbuvzdorné a nedocházelo k žádným faux pas. Zavádějí tedy zatím skutečně jednoduché vychytávky – rychlou změnu pořádku v oblíbených položkách nebo doporučování na základě objednávek v tomto týdnu. Nic z čeho by člověku spadla brada, spíše pomalá evoluce.

Kvalita, konzistentnost a rychlost

Robotická kavárna se stala vyhledávaným místem zejména díky rychle připravené kvalitní kávě a službě, která si zachovává stále stejný standard a konzistentnost. Podle Henryho Hu pracovníci ze Silicon Valley nechtějí čekat ve frontách a očekávají vysokou rychlost obsluhy. „Je to, jako kdy si objednáte Uber,“ popisuje svoji službu. Velkým argumentem pro návštěvu baristy Gordona je i relativně nízká cena kávy. Flat white v Cafe X vyjde na 3 dolary, zatímco ve Starbucks dostanete stejný nápoj za 3,75 dolaru, navíc bez spropitného. Nejeden z návštěvníků kavárny pak ocení i relativně malý prostor, který robotický barista využívá – celé robotické Cafe X totiž zabere 4,6 metrů čtverečních. Robotická kavárna je tedy finančními náklady pro provozovatele relativně nenáročnou záležitostí, ovšem pro geeky a milovníky dobré kávy se robot Gordon brzy stal zbožňovaným miláčkem.

V příštím desetiletí nás čeká automatizace 75 % výroby

Podle výzkumu Boston Consulting Group nás v následujícím desetiletí čeká prudký nárůst automatizace. V oblasti počítačů, spotřebičů, elektroniky a dopravy se bude jednat o automatizaci 75 % výroby. Pro gastronomii zatím čísla rozhodně nebudou tak vysoká, ale převratné změny ji rozhodně čekají. Upozorňuje na to i Martin Ford, autor knihy Rise of the Robots: Technology and the Threat of a Jobless Future. Uvádí, že významná změna nastane, až si tyto technologie osvojí velké řetězce, zejména McDonalds, Burger King nebo Starbucks. A k ještě zajímavější situaci dojde, pokud se pro ně technologie stanou naopak velkým problémem a řetězce nebudou schopny je aplikovat do praktického provozu. V souvislosti s automatizací provozů vždy nutně přicházejí otázky týkající se hodnoty lidské práce, resp. ztráty pracovních míst. Henry Hu si takové problémy nepřipouští, vidí naopak spoustu nových pracovních příležitostí v servisu i inženýrství a přemýšlí o robotizaci úplně jinak – pokud by přišel o práci, přece by nezůstával bez zaměstnání, naopak by hned začal hledat nové příležitosti. Gastronomie je podle něj takových příležitostí plná. „Roboti nešetří vaše peníze, ale ušetří baristy zbytečných a zcela se opakujících úkonů,“ dodává. Díky automatizaci mechanické práce se tak lidé budou moci věnovat skutečně kreativním a náročným činnostem.

A podobně tomu bude i v iCollege. Žádné mechanické učení, papouškování nebo automatické opakování něčeho, čemu nerozumíte. Praktická výuka do morku kosti a skutečně kreativní činnost, která vám dá zabrat.